Patsawee Rodcharoen, MSc
Category Persons
Junior Researcher

- Telephone
- +41 44 317 11 65
- patsawee.rodcharoen [at] hfh.ch
- Room
- 326
- Institute
-
- Institut für Professionalisierung und SystementwicklungTo the institute
Tätigkeit an der HfH
- Wissenschaftliche Mitarbeiterin in der SNF-Langzeitstudie ZEPPELIN - Förderung ab Geburt, am Institut für Professionalisierung und Systementwicklung IPSE
- Portfoliomodul im Bachelor Logopädie und Psychomotoriktherapie
- Zweite Delegierte der HfH im Netzwerk Chancengleichheit (Fusion der ehemaligen AG Bildung & Migration und Gender & Diversity), zusammen mit Chantal Deuss
Profil
- Junior Research und Doktorandin (Doctoral Program Brain and Behavioral Sciences, Universität Bern)
- Forschungsschwerpunkte: early childhood adversity, Entwicklung der Selbstregulation und Intervention in psychosozial hochbelasteten Familien, Schule-Familie, Migration
- (Früh-)intervention und Entwicklung im Längsschnitt
- Frühere Tätigkeiten: Diagnostik und Beratung im Bereich Berufsintegration,Mensch-Maschine-Interaktion, user-centered approaches
Ausbildung
- 2021 - dato Doktoratsstudium in Entwicklungspsychologie, Universität Bern
- 2015 - 2017 Master of Science in Psychologie, Universität Basel
- 2011 - 2014 Bachelor of Science in Psychologie, Universität Basel
Forschung zu
s. Profil
Forschungsprojekte
Dissertationsprojekt in der Longitudinalstudie ZEPPELIN - Förderung ab Geburt zum Thema «Behavioral Self-Regulation Development in At-Risk Families: the Role of Family Resources and Home Environment»
Zeitschriftenartikel (peer-reviewed)
- (2024).Behavioral self-regulation development in at-risk families: the role of family resources.Early Child Development and Care,194(11-12),1123–1137.
Weitere Publikationen
- (2024).Early Home-based Intervention supports Behavioral Self-Regulation in Kindergarten through Cognitive Stimulation in At-Risk Families.PsyArXiv.
- (2022).Migrationsfamilien als Bildungsort mit früher Förderung stärken.Zeitschrift für systemische Therapie und Beratung,40(2),43–49.
Konferenzbeiträge
- Promoting Behavioral Self-Regulation in Psychosocially Stressed Families: Results from the ZEPPELIN Study[Konferenzvortrag].6th Annual Meeting of the Swiss Society for Early Childhood Research,Basel, Schweiz.
- (2024).Elterntraining: Eine effiziente Präventionsmaßnahme für eine gesunde Kindesentwicklung? Interventionsstudie ZEPPELIN.In B. Frenz, & H. K. Kroemer (Hrsg.),Qualität und Effizienz ein Widerspruch? Der Zukunft exzellenter medizinischer Versorgung in wirtschaftlich herausfordernden Zeiten,100,110–117.
- The development of executive functions (EF) in pre-school aged children with early-term births from families with psychosocial stress. Longitudinal intervention study[Poster].European Association for Research on Learning and Instruction, EARLI, Special Needs Education SIG15 conference ,Valencia, Spain.
- Support from birth - the long-term effectiveness of “Parents as Teachers” program in families under psychosocial stress.[Poster].World Congress for Infant Mental Health, WAIMH, titled: ”Looking for the best care for babies, young children, and their families”,Tampere, Finland .
- Early Childhood Intervention and Immigrant Families (Symposia): The development of self-regulation in at-risk families: the role of family resources and home stimulation[Konferenzabstract].Swiss Society of Early Childhood Research - 5th Annual Meeting,St. Gallen, Switzerland.
- PAT in Switzerland: effectiveness up to school age[Konferenzvortrag].Partents as Teachers International Conference,New Orleans, USA.
- The development of Executive Functions with early term toddlers from families with psychosocial stress. Using Baileys Scale III as a measurement for executive functions in children between 0 and 3 years[Konferenzvortrag].Presentation in symposium “New procedures to assess Executive Function and predict learning outcome in Special Educational Needs”, EARLI Conference 2023,Thessaloniki, Greece.
Andere Referate/Vorträge (im Berufsfeld, Vorlesung an Hochschule etc.)
- Zürcher Interventionsstudien: Die longitudinale Studie ZEPPELIN.DSN-ZH Netzwerktreffen,Zürich, Schweiz.
- Effects of early intervention in high-risk families at school age: Results from the longitudinal study ZEPPELIN.Second BRISE Conference on Early Childhood Development,Berlin.
- ZEPPELIN Frühkindliche Bildung und Schulerfolg – Lernen mit Eltern.Input-Referat bei Agogis,Zürich, Schweiz.
- ZEPPELIN-Studie:Frühförderung wirkt sich positiv auf die psychische Gesundheit aus.6. Mitgliederanlass des Netzwerks Psychische Gesundheit Schweiz NPG,(online).
Anwendungen
- (2024).Förderung ab Geburt: Zürcher Equity Präventionsprojekt Elternbeteiligung und Integration ZEPPELIN 5-6.(Version 1.0)[Datensatz].FORS.