Person-Centred Planning and how it helps to change individual life situations
Category Project
Ausgangslage und Ziele
The UN Convention on the Rights of People with Disabilities came into force in Switzerland in May 2014. The Convention calls upon the contracting states to create structures to enable people with disabilities to participate in social and political life. People with disabilities sometimes need support in order to lead a self-determined life in the community. The Anglo-Saxon countries developed Person-Centred Planning in the 1980s as a set of approaches to facilitate that support (cf. O’Brien et al. 2000).
Person-Centred Planning (PCP) supports people with disabilities in thinking about their own ideas, wishes and goals together with key people in their lives and in implementing these as part of a secure, good life. Various planning approaches are involved. The aim is to define individual solutions to improve the quality of life and facilitating a self-determined path. To this end, the person planning their life has a meeting with key supporters. They work on the life planning together. The person planning must always remain at the centre of the meeting and their wishes must be heard. It is therefore important to include a specially trained external advisor to prepare the planning and act as moderator.
Project Management
Judith Adler Title lic. phil.
Facts
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Duration11.201501.2018
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Project number
3_12
Project Team
- Pia Georgi-Tscherry
Financial support
Publications
- (2018).Als ob man die Rollläden hochzieht und draussen scheint die Sonne. Persönliche Zukunftsplanung (PZP) und ihr Beitrag zur Veränderung im Leben von Menschen mit Beeinträchtigung.Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik,24(7-8),20–27.
- (2017).Persönliche Zukunftsplanung mit Menschen mit körperlicher und intellektueller Beeinträchtigung und ihr Beitrag zu Veränderungen: Schlussbericht.Interkantonale Hochschule für Heilpädagogik.
- (2016).Personenzentrierte Zukunftsplanung für Menschen mit intellektueller Beeinträchtigung. „Ich will vom Alter noch etwas haben“.Curaviva,87(9),50–53.
- (2016).Zukunftsplanung von Familien mit erwachsenen Söhnen und Töchtern mit intellektueller Behinderung. Die Wirkung eines Kursangebots und der Unterstützungsbedarf der Familien.In T. Sturm, A. Köpfer, & B. Wagener (Hrsg.),Bildungs- und Erziehungsorganisation im Spannungsfeld von Inklusion und Ökonomisierung(S. 400–409).Julius Klinkhardt Verlag.