Hannah Sand, Dr. phil
Kategorie Personen
Advanced Lecturer
- Telefon
- +41 44 317 13 95
- hannah.sand [at] hfh.ch
- Raum
- 132
- Institut
-
- Institut für Sprache und KommunikationZum Institut
Tätigkeit an der HfH
- Lehrtätigkeit im Bachelorstudiengang Logopädie und im Masterstudiengang Schulische Heilpädagogik; Schwerpunkt Frühbereich/Zyklus 1
- Begleitung von Bachelor- und Masterarbeiten
- Begleitung der Studierenden in der praktischen Ausbildung
- Mitarbeit in Forschungsprojekten am ISK
- Einsitz Arbeitsgruppe «Nachhaltige Entwicklung»
Ausbildung
- Doktorat in Psychologie, Universität Zürich, Titel der Dissertation: «Being Physically Well Cared for Is Not Enough. Short- and Long-term Effects of Early Psychosocial Deprivation on Cognitive Development Across the Lifespan»
- Master of Arts in Frühe Kindheit, Universität Konstanz & Pädagogische Hochschule Thurgau, Titel der Masterarbeit: «Untersuchung längsschnittlicher Zusammenhänge zwischen Fantasiespielqualität und Sprachkompetenz in der frühen Kindheit»
- Bachelor of Arts in Sprachtherapie, Ludwig Maximilians Universität München, Titel der Bachelorarbeit: «Lesenlernen als Methode in der Sprachtherapie bei Kindern mit globalen Entwicklungsstörungen mit unzureichender Lautsprache - Übertragungsmöglichkeiten des 'Frühen Lesens'»
Forschung zu
- Bildung und Entwicklung in der frühen Kindheit mit Fokus Sprachentwicklung
- Kognitive Entwicklung über die Lebensspanne
- Folgen psychosozialer Deprivation
- Fürsorgerische Zwangsmassnahmen und Heimplatzierung bis 1981
- Quantitative Forschungsmethoden
Zeitschriftenartikel (peer-reviewed)
- (2024).Effects of early institutionalization involving psychosocial deprivation on cognitive functioning 60 years later: Findings of the LifeStories project.Child Abuse & Neglect,154,Artikel 106917.
- (2024).Raised in conditions of psychosocial deprivation: Effects of infant institutionalization on early development.Children and Youth Services Review,163.
- (2021).Development and health of adults formerly placed in infant care institutions – study protocol of the lifestories project.Frontiers in Human Neuroscience,14,Artikel 611691.
Weitere Publikationen
- (2020).Zusammenhänge zwischen Fantasiespielqualität und Sprachkompetenz – was bedingt was?logopädieschweiz,2,21–31.
Konferenzbeiträge
- Impact of infant institutionalization in Switzerland: Early childhood predictors of cognitive functions in adolescence and late adulthood[Konferenzvortrag].11th annual conference of the Society for Longitudinal and Lifecourse Studies,Cleveland.
- Growing up in institutional care: Risk and protective factors for early development[Poster].17th conference of the Swiss Psychological Society,Zurich.
- Growing up in institutional care: Risk and protective factors for early development[Poster].3rd Annual Meeting of the Swiss Society for Early Childhood Research,Zurich.
- LifeStories - impact of infant institutionalization in Switzerland: A 60-year follow-up[Konferenzvortrag].17th WAIMH World Congress,Brisbane, Australia.
- Longitudinal relations between quality of pretend play and linguistic competence in early childhood[Poster].EARLI SIG 5 conference,Berlin.